Direktlänk till inlägg 1 april 2009

Katarina Karloff Jennys Sidekick På Das Blogg

Av scheisse - 1 april 2009 22:14

Hej! jag är jennys SIDEKICK på bloggen, jag kommer skriva om lite vad som helst, böcker, musik, filmer, politik, vardagsgrejjer, typ allt förutom gnäll, inget gnäll. (om jag inte bestämmer det skulle jag gnälla i varenda inlägg.) jag hade skrivit jätteroligt men så försvann allt när jag skulle hämta bilder till inlägget så nu orkar inte jag skriva om det roliga. vi går direkt på filmrecension.


Hitler, djävulens onda avkomma?Hitler The Rise Of Evil är regisserad av Christian Duguay och är gjord som miniserie men även släppt som en tre timmar lång film. Duguay har tidigare regisserat miniserien Human Trafficking. Robert Carlye, känd tidigare från bland annat Trainspotting där han spelar alkoholisten och våldsmannen Begbie, porträtterar här Hitler.  Ernst Röhm spelas av Peter Stormare. Andra skådespelare är Jena Malone och Stockard Channing. Filmen släpptes år 2005. Filmen tar upp Hitler liv från barndom till innan andra världskriget bryter ut. Det som slår mig är den dramaturgiska musiken, liknande den i en skräckfilm, som kommer smygande i filmen titt som tätt. Första gången skräckfilmsmusiken kommer in är när Hitler far säger till Hitler mor: ”theres something wrong about that boy!” och man i bakgrunden ser en ung Hitler ståendes på bakgården. Det liknar porträttet av djävulens onda avkomma Damien i skräckfilmen Omen, den lilla pojken Hitler bär omkring på massa inneboende ondska, right from the start. Enkelt och bra.Filmen utspelar sig i Tyskland år 1889-1939Under filmens gång målar man upp Hitler som en missförstådd loser som alla andra mobbar, i första världskriget är det en scen som är otroligt rolig. Hitler är en dålig soldat som de andra i hans kompani har svårt för. Hitler skaffar en liten hund som får vara med honom vid frontlinjen, vid ett tillfälle försöker han lära den hunden att sitta. När Hunden inte lyssnar hånskrattar de övriga soldaterna åt den frustrerade Hitler. Till slut jagar Hitler ilsket ut hunden ur soldaternas boning och när han får tag på den misshandlar och skriker Hitler att den förödmjukat och förlöjligat honom. Då faller en bomb i soldaternas boning, alla soldater förutom Hitler dör. Hitler tjatar sig därefter till Järnkorset. Jag undrar här, om alla soldater i hans kompani dog, vilka uppgifter den här scenen grundar sig på. Jag har svårt att tro att Hitler skulle berätta historien om hur han fick sitt Järnkors så här iallafall. Porträttet av Hitler är annars utmärkt spelat av Christian Duguay i utvecklingen av Hitler från blyg pojke till karismatisk ledare för nazistpartiet.Det är ju kul i sig att se en skotte som talar engelska på tysk brytning porträttera en ond tysk man. Jag kan ändå inte låta bli att irriterar mig på filmer med engelskt tal som porträtterar länder där man inte talar engelska, men det är säkert för att amerikanarna inte orkar läsa och titta på rörlig bild samtidigt. Tyvärr tror jag inte man vinner något på att måla upp Hitler som en extremt ond människa, att tro att bara och endast en sådan människa är kapabel att utföra fruktansvärda brott mot sina medmänniskor är naivt. I grund och botten vinner vi på att vara medvetna om att vi alla under ”rätt” omständigheter är belägna att vara onda.

Jag läser Att Älska Som En Porrstjärna av Jenna Jameson, den är riktigt bra än så länge! Det trodde jag inte, jag trodde jag skulle bli sur och tycka illa om henne men det gör man inte. mer om det senare.


TIPS: jag köpte boken för 40 spänn på second hand, glöm inte bort att kolla om ni gillar böcker! billigare än internet och roligare för ibland har nån skrivit små kommentarer eller strykit under meningar, ibland är det creepy men mest kul.


P.S: läste ni metros aprilskämt om att det skulle bli straffavgift om man stod på fel sida om rulltrappan plus att om man stod på fel sida skulle en röst på flera olika språk ropa ut att man skulle ställa sig på rätt sida. fy fan, kunde de inte komma på nåt bättre. de är aldrig roliga. jag hatar sl.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av scheisse - 18 augusti 2009 09:48

  jag längtar efter hösten... /Karloff ...

Av scheisse - 12 augusti 2009 14:33

kafe 44 halv åtta IKVÄLL..  

Av scheisse - 10 augusti 2009 08:53

/karloff

Av scheisse - 10 augusti 2009 08:24

  There's one for everyone; Everything you've done for me, And nothing in between. We live in infamy, uncontrollably, And we see the centerpiece. Fuck the world, I will deny you. I will deny, Atomizing, terrorizing, ...

Av scheisse - 31 juli 2009 12:50

/Karloff

Ovido - Quiz & Flashcards